Promoure la solidaritat entre els pobles i el seu benestar

Xerrada-debat Fonamentalismes i drets de les dones, l’altra cara del patriarcat

FacebookTwitterEmailCompartir
Amb la Participació de Dolores Juliano i Mariam Chmeis Kassar

La definició més estesa sobre què és el fonamentalisme es relaciona amb el fet religiós, són moviments que promouen la submissió absoluta a una determinada doctrina o pràctica de manera excloent i intransigent. Aquesta realitat invisibilitza l'existència d'un altre tipus de fonamentalismes: polítics, econòmics i culturals. Existirien, d’aquesta manera, dues formes de produir pensament fonamentalista. Primerament un, que desconnecta el saber  de la realitat i recrea una concepció del món que es tanca en si mateixa i no permet la crítica. Després un segon, que allò que promou és un determinat saber que és assumit com una veritat de sentit comú, tan evident i inqüestionable que qualsevol crítica resulta desqualificada. D'una manera o l'altra, el fonamentalisme implica una relació específica entre saber i poder, on una determinada concepció s'estableix com a única veritat possible.

A la xerrada-debat Fonamentalismes i drets de les dones, l’altra cara del patriarcat, analitzarem alguns dels fonamentalismes que imposen determinades visions sectàries o hegemòniques sobre les dones i el seu paper i que promouen pràctiques concretes de dominació. Veritats úniques possibles que contribueixen a limitar els seus drets.

Hem convidat a Dolores Juliano, Dra. en Antropologia i exprofessora de la UB, per reflexionar sobre les diferents estructures, lleis i violències que són expressió del patriarcat, des de dels més subtils a les més dures. Comptarem també amb la presència de Mariam Chmeis Kassar, membre de l’Associació Wardah Boutros for Women Rights (Líban), per explicar el projecte Campanya Nacional de Defensa de les Dones davant la Violència en les Lleis i la Societat. Una iniciativa que presenta com a principal objectiu promoure una campanya en l’àmbit nacional libanès contra la violència masclista.