Promoure la solidaritat entre els pobles i el seu benestar

Xerrada-debat Sàhara la visió de les seves dones

Les dones sahrauís han tingut i tenen un paper fonamental en l’estructura social i política de la RASD i han assolit un estatus singular i molt més progressista que a la majoria de societats àrabs i musulmanes. Les dones sahrauís són combatives. Històricament han format part de l’exèrcit i en l’organització dels campaments de refugiats, però també als territoris ocupats lluitant amb les úniques armes de la paraula i la raó. Armes que reclamen justícia, respecte als drets humans i el dret a l’autodeterminació del poble sahrauí. Les dones no s’acovardeixen davant l’amenaça de presó, tortura, violació o repressió. Recordem Aminetu Haidar, Sultana Khaya, Ghalia Djimi, Dagja Lachgar, entre moltes d’altres, símbols de la dignitat i de la resistència.

En aquesta jornada les dones saharauís Jadiyetu El Mohtar, Idagja Lachgar i Fatma Mehdi Hassan ens oferiran una radiografia de la situació actual al Sàhara Occidental, des de cadascuna de les realitats derivades de l'ocupació marroquí: diàspora, territoris ocupats i camps de refugiats. Ens aportaran també la seva visió sobre la situació dels drets de les dones en la família i la societat, i del paper actual de les dones en la lluita d'alliberament del poble sahrauí i en la resolució del conflicte.

Jadiyetu El Mohtar, és la representant a Espanya de la Unió Nacional de Dones Saharauís.

Idagja Lachgar, és activista en defensa dels drets humans als territoris ocupats del Sàhara Occidental.

Fatma Mehdi Hassan, és la Presidenta de la Unió Nacional de Dones Saharauís.

18:30 a 21:30 Espai Foto

Mostra fotogràfica sobre la diàspora, els campaments de refugiats i els territoris ocupats, que convida a una reflexió sobre la situació actual del poble sahrauí.

Fotografies de Antoni Guirao (Diàspora), Francesc Dugo (Territoris ocupats) i Antonio Rosa (Camps de refugiats).

18:30 a 19:00 / 21:00 a 21:30 Espai Haima

Espai de trobada i de conversa distesa entre els assistents a l’acte i les dones saharauís Jadiyetu El Mohtar, Fatma Mehdi Hassan i Idagja Lachgar. Organitzat per la Lliga d’Estudiants Saharauís.

18:30 a 19:00 / 21:00 a 21:30 Espai Audiovisual

Passi del documental Gdeim Izik. El Campamento de la Resistencia Saharaui. El documental mostra la vida quotidiana i el desallotjament violent que va patir la població civil saharauí al campament de Gdeim Izik, per part de les forces d'ocupació marroquines als territoris del Sàhara Occidental. Fets considerats per molts com a un dels detonants de les primaveres àrabs.

19:00 a 21:00 Espai Xerrada

Presentació de la Fundació Solidària Flama.
Presentació del Manifest Els saharauís, un poble lliure a la recerca de la seva llibertat.

FacebookTwitterEmailCompartir