Vídeo The Ethics of Immigration

[2017] Joseph H. Carens is a professor at the Department of Political Science of the University of Toronto, Canada. His research interests are mainly focused on contemporary political theory, especially on issues related to immigration and political community. Carens is an advocate of open borders, and often considered a leading ethical theorist in the field […]

Vídeo: Literatura i interculturalitat

Ateneu Barcelonés [maig 2019]

Saïd El Kadaoui, escriptor i Najat El Hachmi, escriptora. Presenta: Josep Ferré, director de l’Institut Europeu de la Mediterrània.

Llegir més →

Vídeo: La cultura como herramienta de cambio. Vanguardias culturales en el mundo árabe.

Casa Árabe [juny 2019]

En el marco del ciclo “Diálogos sobre sociedades abiertas”, el martes 4 de junio de 2019 celebramos una nueva sesión en Madrid. Participaron Basma El Husseiny, directora de la organización Action for Hope; e Ignacio Gutierrez de Terán, profesor-investigador de la Universidad Autónoma de Madrid. Modera: Nuria Medina, coordinadora de Cultura en Casa Árabe.

Llegir més →

Darrer acte: Líbia, les causes i les conseqüències d’un Estat fallit

[Taula rodona] Abordar les conseqüències regionals – en especial sobre les migracions – que té la situació de desgovern i inestabilitat a Líbia. Aquest és l’objectiu de la taula rodona que coorganitzen la Fundació Flama i l’IEMed el proper dimarts 5 de juny amb la participació de Javier Martín, delegat de l’Agencia EFE a Algèria, Tunísia i Líbia; Lurdes Vidal, directora de l’Àrea de Món Àrab i Mediterrani de l’IEMed; Sònia Ros,membre de la Plataforma Stop Mare Mortum, i Òscar Camps, fundador i director de Proactiva Opens Arms.

Set anys després de la caiguda del dictador Muamar al Gadafi, Líbia és avui un Estat fallit. El caos i la inseguretat campen en un país on es vulneren sistemàticament els drets humans de les persones migrades i refugiades. La inestabilitat política, l’atomització del poder i l’enfrontament armat entre diferents grups i faccions rivals fomenten el desenvolupament del comerç il·lícit d’armes i l’activitat de les màfies que trafiquen tant amb combustibles (gas i petroli) com amb persones. Líbia es troba avui, en paraules del periodista Javier Martín, “a dos passos de la pau i a un de la guerra”.

Aquesta taula rodona pretén donar claus per comprendre la situació actual d’un país que és clau per la seva proximitat a Europa, per la seva condició de principal punt d’accés al Mediterrani per a les persones migrades i refugiades i perquè podria contribuir a la desestabilització regional. A més, el debat vol suggerir possibles solucions i reflexionar sobre el paper d’Europa en la gestió de les migracions i en la seva política exterior al Nord d’Àfrica.