Pages Navigation Menu

Promoure la solidaritat entre els pobles i el seu benestar

Jornades Què està passant al Mediterrani?

Els conflictes armats oberts, els moviments massius de població, la inestabilitat política o l’emergència d’Estat Islàmic, són algunes de les evidències que ens mostren que tant l’Orient Mitjà com una part del Nord d’Àfrica estan en crisi. Val a dir que aquests fets podrien derivar en la reconfiguració geopolítica de les ribes sud i est del Mediterrani. Des d’Europa ja no podem veure amb indiferència el que està passant a aquesta zona. L’auge de la islamofòbia i de les propostes polítiques d’extrema dreta, els atemptats de París o Brussel·les i l’arribada de les persones refugiades, ens mostren la interrelació cada vegada més evident entre Europa, el Nord d’Àfrica i l’Orient Mitjà. Per tant, trobem oportú i interessant apropar-se a la realitat de l’àrea del Mediterrani.

La Fundació Solidària Flama i el Casal el Rostoll hem convidat a Nazanin Armanian i Özgür Günes perquè ens facin una anàlisi de la situació actual al Nord d’Àfrica i l’Orient Mitjà.

El Mediterrani s’ha convertit en una autèntica fossa comuna, la frontera més letal del món. Majoritàriament, les persones desplaçades provenen de zones en conflicte (el principal, la guerra de Síria) i fugen d’un context de violència amb l’única voluntat de salvar les seves vides. Tot i que aquest flux migratori estigui format majoritàriament per refugiats (un 82%), l’arribada dels anomenats immigrants econòmics no s’ha aturat. Ens trobem davant d’una crisi migratòria diferent de les precedents, per la seva dimensió, pel tipus de persones implicades, i per la complexitat dels desplaçaments per via marítima, més nombrosos que en altres moments. També perquè encara que les arrels es troben principalment en els moviments forçats i massius de població a l’Àfrica i a l’Orient Mitjà, la gestió dels fluxos migratoris per part dels països de la UE contribueix a engrandir l’abast de la crisi.

La Fundació Solidària Flama i el Casal el Rostoll hem convidat a Beatriu Guarro de la Plataforma Stop Mare Mortum i a Elisabet Punset de RefuGis, Girona pels refugiats perquè ens parlin sobre la crisi humanitària i política a conseqüència dels moviments massius de població al Mediterrani.

La islamòloga i professora emèrita de la Universitat de Barcelona, Dolors Bramon ha definit la islamofòbia com "el rebuig sistemàtic de tot allò relacionat amb l'islam (o que ho sembla)". Els atemptats de París o Brussel·les i els desplaçaments massius de població cap a Europa, principalment des de les ribes sud i est de la Mediterrània, han contribuït a l'augment del rebuig cap a tot allò que té a veure amb l'islam. Un rebuig que parteix d'una visió acrítica, homogènia i descontextualitzada de l'islam i que és instrumentalitzat per les propostes polítiques d'ultradreta, per assolir els seus objectius.

FacebookTwitterEmailCompartir