Taula rodona ‘Líbia, les causes i les conseqüències d’un Estat fallit’

Data: 5 Octubre, 2018

Activitats

Lloc

Abordar les conseqüències regionals – en especial sobre les migracions – que té la situació de desgovern i inestabilitat a Líbia. Aquest és l’objectiu de la taula rodona que coorganitzen la Fundació Flama i l’IEMed el proper dimarts 5 de juny amb la participació de Javier Martín, delegat de l’Agencia EFE a Algèria, Tunísia i Líbia; Lurdes Vidal, directora de l’Àrea de Món Àrab i Mediterrani de l’IEMed; Sònia Ros, membre de la Plataforma Stop Mare Mortum, i Òscar Camps, fundador i director de Proactiva Opens Arms.

Set anys després de la caiguda del dictador Moammar al-Gaddafi, Líbia és avui un Estat fallit. El caos i la inseguretat campen en un país on es vulneren sistemàticament els drets humans de les persones migrades i refugiades. La inestabilitat política, l’atomització del poder i l’enfrontament armat entre diferents grups i faccions rivals fomenten el desenvolupament del comerç il·lícit d’armes i l’activitat de les màfies, que trafiquen tant amb combustibles (gas i petroli) com amb persones. Líbia es troba avui, en paraules del periodista Javier Martín, “a dos passos de la pau i a un de la guerra”.

Aquesta taula rodona pretén donar claus per comprendre la situació actual d’un país que és molt rellevant per la seva proximitat amb Europa, per la seva condició de principal punt d’accés al Mediterrani per a les persones migrades i refugiades i perquè podria contribuir a la desestabilització regional. A més, el debat vol suggerir possibles solucions i reflexionar sobre el paper d’Europa en la gestió de les migracions i en la seva política exterior al nord d’Àfrica.