Jornades ‘Què està passant al Mediterrani?’

Data: 21 Maig, 2016

Lloc

Els conflictes armats oberts, els moviments massius de població, la inestabilitat política o l’emergència d’Estat Islàmic són algunes de les evidències que ens mostren que tant l’Orient Mitjà com una part del nord d’Àfrica estan en crisi. Val a dir que aquests fets podrien derivar en la reconfiguració geopolítica de les ribes sud i est del Mediterrani. Des d’Europa ja no podem veure amb indiferència el que està passant en aquesta zona. L’auge de la islamofòbia i de les propostes polítiques d’extrema dreta, els atemptats de París o Brussel·les i l’arribada de les persones refugiades ens mostren la interrelació, cada vegada més evident, entre Europa, el nord d’Àfrica i l’Orient Mitjà. Per tant, trobem oportú i interessant apropar-nos a la realitat de l’àrea del Mediterrani.
La Fundació Solidària Flama i el Casal Popular el Rostoll hem convidat Nazanin Armanian i Özgür Günes perquè ens facin una anàlisi de la situació actual al nord d’Àfrica i l’Orient Mitjà.

El Mediterrani s’ha convertit en una autèntica fossa comuna, la frontera més letal del món. Majoritàriament, les persones desplaçades provenen de zones en conflicte (el principal, la guerra de Síria) i fugen d’un context de violència amb l’única voluntat de salvar la seva vida. Tot i que aquest flux migratori està format, sobretot, per refugiats (un 82%), l’arribada dels anomenats “immigrants econòmics” no s’ha aturat. Som davant d’una crisi migratòria diferent de les precedents, per la seva dimensió, pel tipus de persones implicades i per la complexitat dels desplaçaments per via marítima, més nombrosos que en altres moments. També perquè, tot i que les arrels es troben, principalment, en els moviments forçats i massius de població a l’Àfrica i a l’Orient Mitjà, la gestió dels fluxos migratoris per part dels països de la UE contribueix a engrandir l’abast de la crisi.

La Fundació Solidària Flama i el Casal Popular el Rostoll hem convidat Beatriu Guarro, de la Plataforma Stop Mare Mortum, i Elisabet Punset, de RefuGis, Girona pels Refugiats, perquè ens parlin sobre la crisi humanitària i política a què han donat lloc els moviments massius de població al Mediterrani.

La islamòloga i professora emèrita de la Universitat de Barcelona Dolors Bramon ha definit la islamofòbia com “el rebuig sistemàtic de tot allò que està relacionat amb l’islam (o que sembla que ho està)”. Els atemptats de París o Brussel·les i els desplaçaments massius de població cap a Europa, principalment des de les ribes sud i est de la Mediterrània, han contribuït a l’augment del rebuig cap a tot allò que té a veure amb l’islam. Un rebuig que parteix d’una visió acrítica, homogènia i descontextualitzada de l’islam i que és instrumentalitzat per la ultradreta per assolir els seus objectius polítics.
La Fundació Solidària Flama i el Casal Popular el Rostoll hem convidat Fatiha El Mouali i Carme Tolosana, de la plataforma Unitat Contra el Feixisme i el Racisme (UCFR), per parlar sobre l’actual context d’islamofòbia i per presentar el llibre Combatir la islamofobia i la plataforma Unitat Contra el Feixisme i el Racisme.